Viss, Kas Tev Jāzina Par Vitamīniem

Pirms ņem nākamo multivitamīnu vai apsver iespēju papildināt savus vitamīnu krājumus, pievērs uzmanību šiem 9 maz zināmajiem faktiem:

vitaminiFoto: Colin Dunn, CC BY 2.0

1. Temperatūra
Sasaldējiet vitamīnus, kas satur eļļas (tādas kā zivju eļļa vai omega-3 taukskābes) vai probiotikas. „Karstums, gaisma un skābeklis ir elementi, kas liek eļļām bojāties un nogalina probiotikas.” Saka Rašmi Gulati, medicīnas iestādes direktors no Ņujorkas. „ Ja jūsu tabletes ir pakļautas kādam no šiem faktoriem pārāk ilgi, tās kļūst pilnīgi bezvērtīgas.”

2. Zāļu savstarpējā mijiedarbība
Ja Tu lieto aspirīnu vai kontracepcijas tabletes, Tev varētu vajadzēt palielināt C vitamīna uzņemšanas apjomu. „Cilvēki, kas bieži lieto aspirīnu lielās devās caur urīnu zaudē C vitamīnu un viņiem rodas vajadzība palielināt tā lietošanas devas, lai uzturētu līmenī savas asinis.” Saka Kathi J. Kempera, grāmatas „Mentālā veselība: Ģimenes ceļvedis uz holistiskām rūpēm par savu prātu un ķermeni” autore. Kontracepcijas tabletes, kas satur estrogēnus arī var radīt C vitamīna trūkumu organismā.

3. Sintētika pret dabisko
Izvēlies sintētisko folātu, B grupas vitamīnu, kas ir jo sevišķi svarīgs sievietēm pēcdzemdību periodā. Kerija Neville, Amerikas diētas asociācijas pārstāve, saka, ka uz sintētiskām vielām balstītus vitamīnus organismam ir vieglāk uzņemt, nekā tos, kas gatavoti no dabiskiem resursiem.

4. B12
Tu varētu apsvērt domu par B12 vitamīnu lietošanu, ja neēd īpaši daudz gaļas. Vitamīns B12 ir ļoti svarīgs vitamīns, kas palīdz vielmaiņai un aizsargā nervu sistēmu, un tas lielākoties atrodams no dzīvniekiem iegūstamos produktos. „Vegāniem noteikti nepieciešams B12 vitamīns, jo šo vitamīnu, kas atrodams arī dažos augos, organisms nespēj izmantot.” saka Elisa Zieda „Pa rokai esošs uzturs” autore.

5. Apjoms
Lai arī vitamīni ir labi, vairāk noteikti nav labāk. Piemēram, „pārāk liela C vitamīna vai magnija devu lietošana var izraisīt caureju”, apgalvo daktere Kempera. Citi vitamīni rada pat lielākus draudus, ja tiek pārdozēti, ieskaitot vitamīnu A un niacīnu, kas var radīt aknu bojājumus.

6. Esi informēta par dzelzi
Ja Tu lieto multivitamīnus, kas satur dzelzi, esi vērīga un lieto tikai noteikto dienas vai nedēļas normu. Vairākumam cilvēku nav nepieciešams papildus dzelzs, ja vien neesi stāvoklī, Tev nav mazasinība vai kāda diēta. Ja Tu lieto tos pārāk daudz, pastāv risks „pārpildīt” savu organismu, saka Dr.Gulati. Organismā radušies dzelzs pārpalikumi var radīt bojājumus, jo sevišķi vīriešiem – aknām, sirdij un aizkuņģa dziedzerim.

7. Saskaņo vitamīnus ar ēdienu
Taukos šķīstošie vitamīni, kas satur vitamīnus A, D, E un K (ūdenī šķīstoši vitamīni ir B un C), būtu jāuzņem kopā ar pārtiku, kas satur mazliet taukus, apgalvo Bonija Taub-Dixa, Amerikas diētas asociācijas pārstāve. Tas palīdzēs Tavam organismam gūt maksimālu labumu no uzņemtajiem vitamīniem.

8. Absorbcija
Daži medikamenti ietekmē vitamīnu absorbciju, un var pat „izsmelt” vitamīnus, kas jau ir Tavā organismā. „Ja Jūs lietojat izrakstītus medikamentus, pajautājiet savam ārstam vai farmaceitam vai pastāv kāda mijiedarbība ar jebkādiem vitamīniem, no kā jums būtu jāpiesargās” saka Neville.

9. Tava diēta
Vienmēr atceries, ka vitamīni nav nekāda apdrošināšanas polise. „Pārāk daudzi cilvēki uzskata, ka tas ir normāli, ja apēdīsiet pāris tabletītes, bet paralēli nedomāsiet par to, ko ēdat. Vitamīni palīdzēs jums saglabāt veselību, bet tie nav aizstājējs pilnvērtīgam ēdienam, kas parasti ir būtiskākais vitamīnu un minerālu avots.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*